Witamina D

sunwitamina rozpuszczalna w tłuszczach

Witamina D jest wytwarzana przez nasz organizm pod wpływem światła słonecznego. Ponieważ jest rozpuszczalna w tłuszczach jest magazynowana w organizmie i jej niedobór występuje rzadko.


Funkcje witaminy D:

  • wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu kostnego
  • reguluje gospodarkę wapniowo- fosforanową
  • wpływa na mineralizację kości
  • wzmacnia system immunologiczny
  • pobudza wchłanianie wapnia i fosforu, a także zapobiega nadmiernemu wydalaniu tych pierwiastków z moczem
  • wpływa  na odpowiednią gęstość i na stan naszego uzębienia
  • obecność tej witaminy we krwi wpływa także korzystnie na system nerwowy, a więc również na skurcze mięśni, a nawet serca, gdyż odpowiednia ilość wapnia umożliwia sprawne przewodzenie impulsów nerwowych
  • zapobiega i łagodzi stany zapalne skóry
  • reguluje wydzielanie insuliny, a tym samym wpływa na odpowiedni poziom cukru w organizmie
  • ma korzystny wpływ na słuch, gdyż decyduje o dobrym stanie kostek ucha wewnętrznego
  • oddziałuje na komórki szpiku kostnego produkujące komórki obronne (monocyty)
  • na obecność tej witaminy reagują także komórki przytarczyc, jajników, a także niektóre komórki mózgu, mięsień sercowy i komórki sutka
  • obecność witaminy D zapobiega różnego rodzaju nowotworom, takim jak rak okrężnicy, rak piersi, rak prostaty, chłoniak nieziarniczy


Profilaktyka:

  • choroby kości, zębów
  • przeziębienia
  • niektóre formy łuszczycy
  • zaburzenia wchłaniania wapnia
  • zapalenie spojówek
  • migrena


Niedobór witaminy D:

  • u dzieci i niemowląt powoduje krzywicę
  • u dorosłych, kobiet w ciąży i karmiących powoduje odwapnienie, rozmiękczenie kości
  • u osób starszych przyczynia się do powstania osteoporozy
  • niedobór może wystąpić w przypadku zaburzonego wchłaniania tłuszczów, kwasów tłuszczowych oraz u osób, które mają bardzo mały kontakt ze słońcem
  • złe funkcjonowanie układu nerwowego i mięśniowego
  • zapalenie spojówek
  • stany zapalne skóry
  • osłabienie organizmu i zmniejszenie odporności
  • pogorszenie słuchu
  • osłabienie i wypadanie zębów
  • zwiększenie się ryzyka powstawania komórek nowotworowych


Nadmiar witaminy D:

  • Zatrucie organizmu
  • Złe samopoczucie
  • Brak łaknienia
  • Zmęczenie
  • Ból głowy
  • Ból brzucha
  • Biegunka
  • Spadek masy ciała
  • Łatwe męczenie się
  • Senność
  • opóźnienie w rozwoju dziecka
  • zaburzenia rytmu pracy serca
  • wzmożone oddawanie moczu
  • ból oczu
  • bóle szczęk, stawów i mięśni
  • bóle głowy
  • świąd skóry
  • zwiększenie ryzyko powstania miażdżycy
  • zwiększenie ryzyko powstania kamicy nerkowej


Co wpływa na polepszenie wchłaniania: witamina A, witamina C, witamina E, wapń, fosfor, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, światło słoneczne


Źródła w żywności:

Doskonałym źródłem witaminy D jest tran i oleje rybne, które znajdują się w rybach, takich jak łosoś, tuńczyk, śledź, makrela czy sardynki. Witaminę tę znajdziemy również w mleku (najlepiej wzbogaconym dodatkowo przez dodanie tej witaminy), a także w wątrobie, białku jaj oraz przetworach mlecznych, takich jak ser, masło czy śmietana. Oczywiście jej ilość zależy od sposobu przygotowywania tych produktów, jej przechowywania, warunków jej przewożenia, a nawet od tego, czy krowy będące „producentkami” mleka miały odpowiedni dostęp do słońca.

Zawartość w 100 [g] lub [ml] produktu [µg]
Tran (2 łyżeczki) 242
Śledź 25
Makrela 24
Łosoś 12
Sardynki w oleju 9
Tuńczyk 6
Mleko (1 filiżanka) 3
Mąka pełnoziarnista 3
Jajko (1 żółtko) 1
Wątroba


Zalecane normy dietetyczne na Witaminę D *

Grupy ludności Witamina D
Zalecane normy dietetyczne [µg / dzień] Bezpieczna maksymalna dawka nie powodująca ryzyka efektów ubocznych [µg / dzień]
Dzieci 1-3 lat 5 50
Dzieci 4-8 lat 5 50
Chłopcy 9-13 lat 5 50
Młodzież męska 14-18 lat 5 50
Mężczyźni 19-30 lat 5 50
Mężczyźni 31-50 lat 5 50
Mężczyźni 50-70 lat 10 50
Mężczyźni powyżej 70 lat 15 50
Dziewczęta 9-13 lat 5 50
Młodzież żeńska 14-18 lat 5 50
Kobiety 19-30 lat 5 50
Kobiety 31-50 lat 5 50
Kobiety 50-70 lat 10 50
Kobiety powyżej 70 lat 15 50
Kobiety ciężarne do 18 lat 5 50
Kobiety ciężarne 19-30 lat 5 50
Kobiety ciężarne 31-50 lat 5 50
Kobiety karmiące do 18 lat 5 50
Kobiety karmiące 19-30 lat 5 50
Kobiety karmiące 31-50 lat 5 50

*(według Dietary Reference Intakes ustalone przez National Academy of Sciences, Food and Nutrition Board, USA)


Ciekawostki:

  • estrogen podawany wraz z wapniem i witaminą D może zapobiec wypadaniu zębów, zwłaszcza u kobiet po menopauzie
  • kobiety, które przyjmują witaminę D rzadziej zapadają na choroby wieńcowe
  • u osób z niskim poziomem witaminy D zwiększone jest ryzyko zawału


herring

 

Suplementy zawierające witaminę D:

Lion Kids D - 1 µg

Menopausal Formula – 2 µg


 

 

 

 

Tagi: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


  1. Agata Said,

    „Witamina D jest wytwarzana przez nasz organizm pod wpływem światła słonecznego. Ponieważ jest rozpuszczalna w tłuszczach jest magazynowana w organizmie i jej niedobór występuje rzadko.” jasne, tylko skąd u tak wielu osób niedobór witaminy D?? badania wykazały ze w naszym klimacie w miesiacach zimowych prawie 70% osob cierpi na niedobor witaminy D. i nalezaloby rowniez dodac, ze niedobor ma wplyw rowniez na psychike czlowieka, na stany depresyjne, na zmiany skorne, nadmierne wysuszanie sie skory, pekanie skory, glownie w miesiacach zimowych jest nasilane przez mala wilgotnosc powietrzaq i ogrzewanie mieszkan. Brak wit D wplywa takze na zaburzenia snu, na odczuwanie zmeczenia, na nasilanie sie roznych reakcji organizmu u alergikow (katar, kaszel, wysuszanie sie sluzowki, zapalenia spojowek, suchosc oka itp). To tak w skrocie.

  2. Kamila Said,

    Sporo witaminy D wydziela się naturalnie na słońcu lecz zimą wiele osób cierpi na jej niedobór. Warto dodatkowo wspomóc się, sama biorę d-vitum forte i niedobór witaminy D nie jest mi straszny.

  3. Michał Said,

    Tak jak piszesz Agata a niedobory powinno uzupełniać się dawkami z rzędu 10,000 IU do 50,000 IU dziennie. Dawki mogą wystraszyć :) chyba dlatego są podawane w IU a nie w mcg. Skoro 1000IU to zaledwie 25mcg.

Dodaj swój komentarz do tematu Witamina D