Witamina B3 (Niacyna, witamina PP)

brain1

witamina rozpuszczalna w wodzie

Witamina B3 ma znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania mózgu, a niedobór łączy się ze schizofrenią i depresją. Kobiety w wieku rozrodczym potrzebują jej więcej , ponieważ estrogeny hamują zamianę tryptofanu   na witaminę B3. Jeśli masz niedobory witaminy z grupy B, twój organizm nie może produkować niacyny z tryptofanu.


Funkcje:

  • podobnie jak inne witaminy z grupy B uczestniczy w wielu procesach, a przede wszystkim współdziała jako koenzym w syntezie i rozkładzie węglowodanów, kwasów tłuszczowych i aminokwasów
  • bierze udział w wielu przemianach metabolicznych, głównie w tych, które uwalniają energię z węglowodanów
  • uczestniczy w tworzeniu czerwonych ciałek krwi
  • hamuje toksyczne działanie związków chemicznych i leków, między innymi takich jak adriamycyna stosowana do leczenia nowotworów, która może powodować uszkodzenia mięśnia sercowego
  • reguluje poziom cholesterolu we krwi, dzięki czemu zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.. Badania wykazały, że obniża ona poziom cholesterolu o 22%, a tłuszczu aż o 52%.
  • rozszerza naczynia krwionośne, co u ludzi z wąskimi żyłami może złagodzić dolegliwości krążeniowe. Dzięki tej zdolności może pomagać cierpiącym na bóle migrenowe
  • oddziałuje korzystnie na system nerwowy i stan psychiczny człowieka
  • koi ona nerwy, ułatwia sen, zapewnia spokój psychiczny
  • jest stosowana w leczeniu zaburzeń psychicznych, a szczególnie schizofrenii
  • odgrywa ważną rolę w utrzymaniu prawidłowego stanu skóry: poprawia ukrwienie skóry i kondycję włosów
  • jest też używana w leczeniu niektórych chorób skóry, między innymi przebarwień i łupieżu


Profilaktyka:

  • bóle menstruacyjne
  • nieregularne menstruacje
  • problemy skórne
  • bóle migrenowe
  • problemy z krążeniem
  • wysokie ciśnienie krwionośne
  • zawroty głowy w syndromie Meniera
  • zajady
  • wysoki poziom cholesterolu
  • szum w uszach
  • niektóre rodzaje cukrzycy
  • świszczący oddech w astmie


Objawy niedoboru witaminy B3:

  • wystąpienia pelagry – tzw.  rumień lombradzki – szorstkość i zaczerwienienie skóry
  • zaburzenia w metabolizmie cukrów
  • zaburzenia procesu oddychania komórkowego
  • dysfunkcji układu trawiennego (biegunki, spadek masy ciała, osłabienie)
  • zakłócenia w funkcjonowaniu układu nerwowego (bezsenność, zawroty głowy, bóle głowy, zapalenie nerwów, zaburzenia pamięci )


Przedawkowanie witaminy B3:

  • uszkodzenie wątroby
  • niemiarowość pracy serca
  • dolegliwości skórne (pieczenie i swędzenie)
  • podniesienie poziomu glukozy we krwi


Co wpływa na polepszenie wchłaniania: kompleks witamin B, witamina B1, witamina B2, witamina B5, witamina C, fosfor, chrom


Źródła w żywności:

Występuje w: chudym mięsie, drobiu, rybach, produktach mlecznych, jajach, drożdżach, wzbogaconych produktach zbożowych, ziemniakach, orzeszkach ziemnych, daktylach, figach, śliwkach.

Zawartość w 100 [g] lub [ml] produktu [mg]
Drożdże 35,5
Orzechy ziemne 24,2
Otręby pszenne 21
Wątróbka 12,2
Tuńczyk 10,3
Drób 9,6
Suszone brzoskwinie 8,2
Serca 7,2
Łosoś 6,8
Ziarno pełne 5,2
Migdały 4,7
Kasza gryczana 4,0
Soja 2,9
Pomidory/TD> 1,4


Zalecane normy dietetyczne na Witaminę B3 dla różnych grup ludności*

Grupy ludności Witamina B3 (PP)
Zalecane normy dietetyczne [mg / dzień] Bezpieczna maksymalna dawka nie powodująca ryzyka efektów ubocznych [mg / dzień]
Dzieci 1-3 lat 6 10
Dzieci 4-8 lat 8 15
Chłopcy 9-13 lat 12 20
Młodzież męska 14-18 lat 16 30
Mężczyźni 19-30 lat 16 35
Mężczyźni 31-50 lat 16 35
Mężczyźni 50-70 lat 16 35
Mężczyźni powyżej 70 lat 16 35
Dziewczęta 9-13 lat 12 20
Młodzież żeńska 14-18 lat 14 30
Kobiety 19-30 lat 14 35
Kobiety 31-50 lat 14 35
Kobiety 50-70 lat 14 35
Kobiety powyżej 70 lat 14 35
Kobiety ciężarne do 18 lat 18 30
Kobiety ciężarne 19-30 lat 18 35
Kobiety ciężarne 31-50 lat 18 35
Kobiety karmiące do 18 lat 17 30
Kobiety karmiące 19-30 lat 17 35
Kobiety karmiące 31-50 lat 17 35

*(według Dietary Reference Intakes ustalone przez National Academy of Sciences, Food and Nutrition Board, USA)


Ciekawostki:

  • witamina B3 może być podawana jednocześnie z witaminą A i E w celu obniżenia poziomu cholesterolu
  • chrom zwiększa efektywność witaminy B3



ziemne

 

Suplementy zawierające witaminę B3:

Tagi: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


  1. Ewa Said,

    Witam – jestem bardzo zainteresowana dzialaniem niacyny na schizofrenie -otoz moj 31 letni syn ma te chorobe a zaczelo sie to 7 lat temu od depresji ..uzywal tabletki ale nie regolarnie w k
    One otepialy go przybral na wadze i wlasciwie nie pomagaly …od grudnia zeszlego roku zmieniono no zastrzyki co dwa tygodnie ..po czwartym dostal paralizu mowy ..nie spal nie jadl i nie wiedzial co sie z nim dzieje..teraz ma przerwe od medykamentow a ja szukam alternatywy ..prosze o informacje – jaka dawka niacyny i co jeszcze …zeby dzialalo i pomoglo opanowac te chorobe ..on tak sie meczy .

  2. D Said,

    Ewo nie wiem jak z niacyną ale z naturalnych to może różeniec górski – rhodiola. Gdzieś czytałem że może pomóc w schizofrenii. A jak nie to próbować innych leków psychiatrycznych, może coś się w końcu dopasuje żeby nie było skutków ubocznych m.in. w postaci tycia i otępienia (może zyprazydon, solian czy kwetiapina). Pozdrawiam i życzę powodzenia i dużo zdrowia dla syna.

Dodaj swój komentarz do tematu Witamina B3 (Niacyna, witamina PP)

You must be logged in to post a comment.