Witamina B1 (Tiamina)

drozdze4

witamina rozpuszczalna w wodzie

Witamina B1 należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie co oznacza, że nie może być magazynowana w organizmie. Należy do grupy witamin B-kompleks i jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i przemianę materii


Funkcje witaminy B1:

  • odgrywa zasadniczą rolę w procesach oddychania tkankowego, głównie w przemianie węglowodanów, jest częścią składową koenzymu karboksylazy (pirofosforanu tiaminy)
  • zmaga czynność acetylocholiny
  • hamuje esterazę cholinową
  • działa synergicznie z tyrozyna ii insuliną
  • pobudza wydzielanie hormonów gonadotropowych
  • przyspiesza gojenie się ran
  • wykazuje działanie uśmierzające ból


Profilaktyka:

  • ból pooperacyjny
  • półpasiec
  • epilepsja
  • zapalenie nerwu trójdzielnego
  • neuropatia czuciowa w cukrzycy


Niedobór witaminy:

Do jej niedoboru dochodzi przede wszystkim na skutek niedostatecznej zawartości w pożywieniu.  Objawy niedoboru dotyczą zwłaszcza układu nerwowego oraz układu krążenia i występują wtedy, gdy dzienne spożycie witaminy B1 spada poniżej 0,2-0,3 mg na każde 1000 kcal diety.

  • porażenie nerwów i atrofia mięśni kończyn (choroba beri beri)
  • zaburzenia czynności centralnego układu nerwowego (oczopląs, zaburzenia pamięci, koncentracji, zakłócenia równowagi emocjonalnej)
  • niewydolność krążenia (przyspieszona akcja serca, powiększenie wymiarów serca, obrzęki kończyn górnych i dolnych)
  • zakłócenia w procesie trawienia (utrata łaknienia, nudności, wymioty, biegunki)
  • tachykardia
  • zaniki gruczołów dokrewnych
  • w przypadku silnej awitaminozy B1 może wystąpić choroba beri-beri objawiająca się zaburzeniami pracy neuronów i włókien mięśniowych, co powoduje bóle kończyn, osłabienie mięśni, drżenie, niewydolność układu krążenia


Przedawkowanie witaminy B1:

  • osłabienie, zmęczenie
  • zawroty głowy
  • obrzęki
  • drżenie mięśni
  • zaburzenia rytmu serca
  • reakcje alergiczne
  • poty
  • nudności


Co wpływa na polepszenie wchłaniania:
kompleks witamin B, witamina B2, witamina B3, witamina C, witamina E, mangan, magnez


Źródła w żywności:

produkty zbożowe, mięso, wędliny (szczególnie wieprzowina) oraz rośliny strączkowe – groch, fasola. Ponieważ tiamina jest zgromadzona głównie w warstwie zewnętrznej ziaren zbóż, procesy technologiczne polegające na łuskaniu i polerowaniu zubażają mąkę w tę witaminę. Pieczywo ciemne, razowe, kasze i niepolerowany ryż są znacznie lepszym źródłem tiaminy niż pieczywo jasne. Bogatym źródłem witaminy B1 są drożdże oraz pieczywo i ciasta wypieczone na drożdżach. Pomarańcze są bogatym źródłem witaminy B1 i suszone owoce.

Zawartość w 100 [g] lub [ml] produktu [mg]
Drożdże 4,1
Pestki słonecznika 1,95
Kiełki pszenicy 1,76
Groch – suche nasiona 0,77
Orzechy pistacjowe 0,74
Fasola – suche nasiona 0,67
Szynka wieprzowa 0,68
Kasza gryczana 0,58
Mąka pełnoziarnista 0,54
Orzechy laskowe 0,43
Ryż naturalny – brązowy 0,40
Groszek 0,28
Wątroba 0,26
Chleb graham 0,23
Chleb razowy 0,18
Ziemniaki 0,12


Zalecane normy dietetyczne na Witaminę B1 dla różnych grup ludności*

Grupy ludności Witamina B1
Zalecane normy dietetyczne [mg / dzień]
Dzieci 1-3 lat 0,5
Dzieci 4-8 lat 0,6
Chłopcy 9-13 lat 0,9
Młodzież męska 14-18 lat 1,2
Mężczyźni 19-30 lat 1,2
Mężczyźni 31-50 lat 1,2
Mężczyźni 50-70 lat 1,2
Mężczyźni powyżej 70 lat 1,2
Dziewczęta 9-13 lat 0,9
Młodzież żeńska 14-18 lat 1,0
Kobiety 19-30 lat 1,1
Kobiety 31-50 lat 1,1
Kobiety 50-70 lat 1,1
Kobiety powyżej 70 lat 1,1
Kobiety ciężarne do 18 lat 1,4
Kobiety ciężarne 19-30 lat 1,4
Kobiety ciężarne 31-50 lat 1,4
Kobiety karmiące do 18 lat 1,4
Kobiety karmiące 19-30 lat 1,4
Kobiety karmiące 31-50 lat 1,4

*(według Dietary Reference Intakes ustalone przez National Academy of Sciences, Food and Nutrition Board, USA)


Ciekawostki:

  • należy ją przyjmować w preparatach zawierających kompleks witamin z grupy B
  • trzeba ją zażywać podczas posiłków lub 1-1,5 h po jedzeniu, ponieważ najlepiej jest przyswajalna w środowisku kwaśnym, gdzie wydziela się sok żołądkowy
  • proszek do pieczenia podnosi pH ciasta (środowisko zasadowe) i zwiększa straty tiaminy podczas wypieku.


ziarna-slonecznika1

 

Suplementy zawierająca witaminę B1:

Tagi: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


  1. kakak Said,

    i całkowita impotencja przy braku tej witaminy

Dodaj swój komentarz do tematu Witamina B1 (Tiamina)