Kobalt

milk12Niedostateczne spożycie kobaltu przyczynia się do anemii, ponieważ jest on składnikiem witaminy B12. Niedobór jednak występuje rzadko i jest częstszy u wegan lub wegetarian

Funkcje:

  • wraz z witamina B12 wytwarza czerwone ciałka krwi
  • zapewnia zdrowie układu nerwowego

Profilaktyka:

  • zapobiega anemii złośliwej
  • wspomaga produkcję czerwonych ciałek krwi
  • przy zaburzeniach układu nerwowego

Niedobór:

  • anemia

Przedawkowanie:

  • mdłości
  • uszkodzenia mięśnia sercowego
  • uszkodzenia nerek
  • uszkodzenia nerwów, a nawet śmierć


Źródło w pożywieniu:
Największe ilości kobaltu znajdują się w wątróbce, cynaderkach, burakach, mleku, ostrygach i mięczakach. Duża ilość kobaltu nieorganicznego może występować w niektórych rodzajach piwa, do których dodaje się kobalt, w celu ograniczenia ich nadmiernego pienienia się


Zalecane normy spożycia:

nie ustalono dziennej dawki spożycia , lecz sugeruje się: 8 mcg jako ilość niezbędna w naszej diecie

Tagi: , , , , , , , ,


Dodaj swój komentarz do tematu Kobalt